04 jun CyberCare Polis
Steeds meer consumenten worden het slachtoffer van cybercriminaliteit, misdrijven via internet, doordat de afhankelijkheid van digitale middelen is toegenomen. Redenen hiervoor zijn onder andere het thuiswerken, het volgen van online onderwijs en een toename van online winkelen.
Digitale afhankelijkheid
Ondanks dat we steeds meer vrijheid krijgen zal de afhankelijkheid van digitale middelen niet dalen naar het niveau van voor de coronacrisis. We hebben kunnen ervaren dat digitale middelen ook veel gemak bieden. En dit gemak kan een gevaar met zich meebrengen. We zijn zo gewend aan vele mails, apps, chatberichten, notificaties en andere vormen van digitaal contact dat de kans om slachtoffer te worden groot is.
Cybercriminaliteit
Veel voorkomende vormen van cybercriminaliteit zijn het stelen van inlog- en betaalgegevens door bijvoorbeeld het versturen van een verzoek via de mail of een app (phishing) en het versturen van gijzelsoftware (ransomware).
Een mail waarin gijzelsoftware is verwerkt komt niet alleen meer op een pc binnen. De mail kan op de laptop en gsm bekeken worden en zo meerdere apparaten besmetten met de software, met alle gevolgen van dien.
De meest impactvolle vorm van cybercrime is identiteitsfraude, fraude waarbij iemand jouw identiteit gebruikt om bijvoorbeeld overeenkomsten te sluiten. Het is een vorm van criminaliteit die een behoorlijke nasleep kan hebben en waarbij het lang kan duren voordat de problemen opgelost zijn. Op de website www.cybercarepolis.nl zijn een aantal sprekende schadevoorbeelden genoemd, ook van deze vorm van cybercriminaliteit.
De CyberCare Polis
Misdaad die zich richt op computers of andere systemen komt steeds vaker voor. Omdat dit soort risico’s nog steeds ongrijpbaar zijn is ondersteuning door deskundigen belangrijk.
De CyberCare Polis biedt deze ondersteuning wanneer je slachtoffer bent van cybercrime. Een team van cybersecurity deskundigen staat klaar om te ondersteunen bij het herstellen van de gevolgen van het misdrijf.
De verzekering biedt dekking aan de verzekeringnemer, zijn/haar inwonende gezinsleden en de voor studie uitwonende kinderen (tot 27 jaar) in geval van identiteitsfraude, afpersing, aantasting van online reputatie en wanneer bestanden geïnfecteerd zijn geraakt door gijzelsoftware. De kosten van hulpverlening, onderzoek en herstel zijn verzekerd.
Let op: het gaat om schade die je als particulier lijdt.
WhatsApp-fraude
De CyberCare Polis dekt geen oplichting. Hiervan is sprake als een crimineel het slachtoffer met mooie praatjes zover krijgt om zelf geld over te maken. Het is in dergelijke situaties altijd belangrijk om vooraf goed te controleren of de betaling naar de juiste persoon gaat.
Meer weten? Bel 040 21 11 789 of mail ons op info@leve.nl