11 apr Steeds vaker knellende situaties bij het afwikkelen van opstalschades
Bij het afwikkelen van opstalschades ontstaan steeds vaker knellende situaties. Dat schrijft senior schade-expert bij Sedgwick, Arno de Jong, in een brandbrief aan het Assurantie Magazine. Het internationale schade-expertisebureau ziet een snelle stijging van gevallen waarbij verzekerden niet meer volledig schadeloos gesteld kunnen worden.
De Jong schrijft dat sterke prijsstijgingen en nieuwe wetgeving steeds vaker voor een fors verschil tussen de herstelkosten en de verzekerde som zorgen. Door de grote vraag naar grondstoffen en de mede daardoor ontstane schaarste ziet Sedgwick het laatste jaar een enorme stijging van bouwkosten.
Stijging van de bouwkosten
De bouw heeft volgens Sedgwick te maken met een stijging van uurtarieven. Er zou steeds meer worden gewerkt met zzp’ers die hun prijzen omhoog gooien vanwege de grote vraag naar vaklieden van de laatste jaren. “Verzekerden zijn hierdoor overgeleverd aan de grillen van de markt”, schrijft De Jong. De schade-expert laat weten dat bovenmatige offertes regelmatig voorkomen. Ook het moment van opdrachtverstrekking ziet hij steeds verder verschuiven. “Wij kennen voorbeelden genoeg dat pas zes maanden na de schade de opdracht aan de aannemer kan worden verstrekt.”
‘Verstrekkende gevolgen’
Daarnaast is er per 1 februari 2022 nieuwe wetgeving toegevoegd aan het Bouwbesluit. Deze nieuwe wetgeving kan volgens De Jong verstrekkende gevolgen hebben voor de branche. Elke aanvulling of aanpassing van het Bouwbesluit zou inhouden dat de bouwkosten verder zullen toenemen. Een recente aanvulling in het Bouwbesluit verplicht bovendien om bij een grote renovatie (het herstellen van een grote opstalschade) het gebouw te voorzien van een grote hoeveelheid hernieuwbare energie. “Het hoeft geen betoog dat dit verstrekkende extra investeringen vraagt”, aldus De Jong.
Een klein deel van het totaal
Al met al zouden zelfs de jaarlijkse indexcijfers die gebruikt worden om de hoogte van verzekerde sommen (al dan niet getaxeerd) bij te stellen, de prijsstijging momenteel niet kunnen bijhouden. “Verzekerden die een polis hebben kunnen bemachtigen met een garantie tegen onderverzekering blijken het beste af te zijn, maar dat is maar een klein deel van het totaal.”
Heeft u vragen m.b.t uw verzekering?
Neem dan contact met ons op. We zijn van maandag tot en met vrijdag van tussen 8.00 en 17.30 uur bereikbaar.
Bel 040 21 11 789 of mail ons op info@leve.nl