Helmplicht sinds 2023. Wat zijn de alternatieven?

Door de helmplicht die dit jaar is ingegaan, zijn veel mensen op zoek naar alternatieven. E-bikes, speedpedelecs, e-fatbikes, e-steps, segways en elektrische bakfietsen vullen het straatbeeld. De snelheden van deze voertuigen kunnen flink uiteenlopen waardoor regelgeving niet overbodig is. En lang niet alle voertuigen mogen de openbare weg op. Dus hoe zit het met de verzekering en aansprakelijkheid?

 

Bijzondere bromfietsen
Lichte elektrische voertuigen (LEV’s) waarmee relatief kleine afstanden kunnen worden afgelegd, vallen niet onder de bestaande wetgeving. Daarom is er sinds 2019 een tijdelijke regeling waarbij deze voertuigen worden gezien als ‘bijzondere bromfietsen’. De minister van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt welke voertuigen hieronder vallen en de weg op mogen. Voldoet het voertuig niet aan de eisen voor de reguliere of bijzondere bromfiets? Dan mogen ze niet de openbare weg op. Denk hierbij aan monowheels, hoverboards en elektrische skateboards.

 

E-fatbikes
Vroeger zag je enkel senioren op de elektrische fiets. Nu heeft ook de jeugd dit vervoermiddel ontdekt. Vooral de e-fatbike is razend populair, een elektrische fiets met opvallend dikke banden. Je hebt er geen rijbewijs, geen helm en geen verzekering voor nodig. Bovendien is er geen leeftijdsbeperking. Voor e-fatbikes gelden dezelfde regels als voor alle elektrische fietsen. Ze mogen alleen de weg op als ze niet harder kunnen dan 25 km per uur en een vermogen hebben van minder dan 250 watt. E-fatbikes die hieraan voldoen kun je bij Unigarant en Allianz Global Assistance als e-bike verzekeren. Daarnaast geldt de aansprakelijkheid van de AVP-verzekering.

 

Speelgoed
De afgelopen jaren is er een keur aan stepjes, onewheelers en e-skateboards op de markt gekomen. Deze producten worden vaak onterecht als speelgoed gezien. Als speelgoed mag het voertuig niet harder dan 6 km per uur gaan. Gaat het sneller? Dan mag het niet op de openbare weg als ze niet zijn goedgekeurd. Aan een goedgekeurd voertuig gelden naast technische eisen ook eisen aan de fabrikant en gebruiker. Zo moet een gebruiker bijvoorbeeld ouder zijn dan 16 jaar.

 

E-steps
In tegenstelling tot landen om ons heen zijn de meeste elektrische steps in Nederland niet legaal, waardoor ze niet de weg op mogen. De meeste e-steps hebben geen kenteken en zijn dus niet goedgekeurd door de RDW. Hierdoor zijn ze ook niet te verzekeren. Goedgekeurde steps, zoals vermeld op de website van de RDW, hebben een blauwe kentekenplaat. Hierdoor zijn ze soms als snorfiets te verzekeren. De eigenaar moet wel minimaal 16 jaar zijn en een WA-verzekering hebben afgesloten aangezien dit vanuit de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) verplicht is. De verwachting is dat niet veel merken de keuring zullen doorstaan en dus niet legaal zijn. Veel e-steps hebben bijvoorbeeld matige remmen en raken snel uit balans.

 

Opletten
Er zijn dus een aantal hoofdzaken die de verzekerbaarheid en daarmee de aansprakelijkheid bepalen. Het feit dat er niet-goedgekeurde e-fatbikes of e-steps verkocht worden, wil niet zeggen dat deze ook allemaal te verzekeren zijn en de openbare weg op mogen. Motorvoertuigen moeten nu eenmaal aan wettelijke eisen voldoen. Dus, veroorzaakt je klant op een niet-goedgekeurd voertuig schade op de openbare weg? Dan kan hem dit duur komen te staan, omdat de verzekeraar simpelweg gaat zeggen dat hier geen dekking voor is. Adviseer je klant hier goed in!

 

Informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp zijn er handige sites van de overheid die je verder helpen om je klant goed te kunnen adviseren. Bijvoorbeeld:

Heeft u vragen m.b.t uw verzekering?
Neem dan contact met ons op. We zijn van maandag tot en met vrijdag van tussen 8.00 en 17.30 uur bereikbaar.

Bel 040 21 11 789 of mail ons op info@leve.nl